100. YIL SİTESİ “İŞÇİ BLOKLARI
MAHALLESİ”
G BLOK YÖNETİM PLANI
1. BÖLÜM: GENEL HÜKÜMLER
Ana gayrimenkulün Yönetimi
Madde 1- Kat
mülkiyetine çevrilmiş bulunan, Ankara ili, Çankaya ilçesi, 100. Yıl Sitesi İşçi
Blokları Mahallesi, 1524 sokak, No: 40 adresinde vaki ve kain; Tapunun
.......... pafta, ........ parsel sayılı ve .......... numaralı arsa ve
üzerindeki 177 bağımsız bölümden ve toplam üç (yerelde kanat tabir edilen) Bloktan
oluşan “100. Yıl Sitesi G Blok Yerleşkesi” Kanunun emredici hükümleri saklı
kalmak kayıt ve şartıyla, Kat Malikleri Kurulunca kabul edilen bu Yönetim
Planına göre yönetilir.
Ana gayrimenkulün Bölümleri
Madde
2- Ana gayrimenkul üç bodrum, üç zemin ve 15’er normal kattan ibaret üç adet
sadece ara koridor bağlantılı ve fakat gerçekte bağımsız bloktan (A-B-C Kanat) oluşmaktadır.
a) Bodrum Kat: Her üç bodrum kat da depo olarak kullanılmaktadır.
a) Bodrum Kat: Her üç bodrum kat da depo olarak kullanılmaktadır.
b)
Zemin Kat: Birisi kapıcı dairesi olmak üzere; Yönetimce tasarruf edilen iki
küçük bölüm ve toplam 9 normal daire (konut) vardır.
c)
Birinci Kat: Tüm blokların bu katında toplam 4 adet konut vardır.
d)
Diğer Katlar: Tüm blokların diğer katlarda toplam 4 adet konut vardır.
e)Site
Bloklarında Teras katı bulunmamaktadır. Çatı alanı ana gayrimenkulün ortak yerlerinden
olup; Muhtelif tesisat ve hizmete yönelik sistemlerin ikame ve idamesi için
kullanılmaktadır.
Yasaklar
Yasaklar
Madde
3- Bodrum katlardaki depolar; Başka bir amaçla kullanılamaz ve kiraya
verilemez.
a) Kat (kanat) koridorlarına kesinlikle eşya konulamaz; Kat Koridorları ve depolarda patlayıcı maddeler bulundurulamaz; Site içinde akaryakıt veya tüp gaz depolanamaz.
a) Kat (kanat) koridorlarına kesinlikle eşya konulamaz; Kat Koridorları ve depolarda patlayıcı maddeler bulundurulamaz; Site içinde akaryakıt veya tüp gaz depolanamaz.
b)
Ayrıca Blok yerleşim alanında yanıcı ve parlayıcı maddeler bulundurulamaz.
c)
Kat koridorlarında ve zemin altı (bodrum) depolarda gürültü çıkaran, sarsıntı
yapan, pis kokular salan işler yapılamaz.
Dairelerin Kullanım Şekli:
Madde 4- Ana
gayrimenkulün bütün daireleri, konut (mesken-ikametgâh) olarak bizzat oturmak
veya kiraya verilmek suretiyle kullanılacaktır. Kat malikleri, ana
gayrimenkulün tüm maliklerinin yazılı izni olmadıkça, daireleri konuttan başka
bir maksatla kullanamayacakları gibi, ikamet dışında başkaca bir amaçla da kesinlikle
kiraya da veremezler.
Ortak Yerler:
Madde 5- Bağımsız
bölümlere bağlanan eklentiler dışında kalan ve Kat Mülkiyeti Kanununun 4'ncü
maddesinde sayılan yerler ile; ortaklaşa kullanma, koruma veya yararlanma için
gerekli olan diğer şeyler, depolar ve salonlar kat maliklerinin ortak yerleri
sayılır.
Yönetim Planının Bağlayıcılığı:
Madde 6- Bu
Yönetim Planı ve bunda yapılacak değişiklikler, bütün kat maliklerini, onların
mirasçılarını ve bağımsız bölümü, adı geçenlerden satış veya herhangi bir yolla
edinecek olanlar ile yönetici ve denetçileri bağlar.
İş bu Yönetim
planının değiştirilmesi için tüm kat maliklerinin beşte dördünün oyu şarttır.
Anlaşmazlıkların Çözümü:
Madde 7- Bu
Yönetim Planında hüküm bulunmayan hallerde; anagayrimenkulün yönetiminden
doğabilecek anlaşmazlıkların çözümlenmesi için, 634 Sayılı Kanunla değişik 5711
Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu hükümleri uygulanır. Kat Mülkiyeti Kanunu'nda
anlaşmazlık konusuyla ilgili hüküm bulunmaması halinde, hakkaniyet kuralları ve
Kat Mülkiyeti Kanunu ihtilafları (emsal Mahkeme kararları) ile ilgili mevzuat içtihatları
ve Kat Malikleri Kurulları'nın “konuya ilişkin” kararları uygulanır.
2. BÖLÜM: YÖNETİM ORGANLARI
A-Kat Malikleri Kurulu
Meydana Gelişi:
Madde 8- Kat
Malikleri Kurulu, arsa payı her ne olursa olsun, ana gayrimenkul deki tüm
bağımsız bölüm maliklerinden meydana gelir.
Yönetim:
Madde 9- Ana
gayrimenkul, Kat Malikleri “Yönetim Kurulu” tarafından yönetilir. Yönetim
tarzı, kanunlardaki emredici hükümler saklı kalmak şartıyla, bu kurul
tarafından kararlaştırılır.
Anlaşmazlıkların Çözümü:
Madde 10- Ana
gayrimenkulün kullanılmasından veya yönetiminden dolayı kat malikleri arasında
veya bunlarla yönetim kurulu veya denetim kurulu arasında yahut denetçiler ile
yöneticiler arasında çıkabilecek tüm anlaşmazlıklar, Kat Malikleri Genel Kurulu'nca
çözümlenip, karara bağlanır.
Kararın Bağlayıcılığı:
Madde 11- Bütün
bağımsız bölüm malikleri ile onların mirasçıları ve bağımsız bölümü sonradan
satış veya herhangi bir yolla bunlardan iktisap edenler yahut bağımsız
bölümlerde kiracı veya başka bir sıfatla oturanlar yahut yararlananlar ile yönetici
ve denetçiler (Yönetim ve Denetim Kurulu Üyeleri) Kat Malikleri Genel Kurulu'nun
kararlarına uymakla memur, mecbur ve yükümlüdürler.
Toplantı Zamanı:
Madde 12- Kat
Malikleri Genel Kurulu, her iki yılda bir takvim yılının Ocak ayı içerisinde
toplanır.
Çağrı Usulü:
Madde 13-
Toplantının günü, saati, yeri ve gündemi, yönetim kurulu tarafından
belirlenerek, toplantı gününden en az bir hafta önce tüm bağımsız bölüm
maliklerine taahhütlü bir mektupla veya imza karşılığında verilecek bir yazıyla
bildirilir.
Ortak taşınmazda oturmayan her bağımsız bölüm sahibi, apartman yönetimi ve ortak giderler ile ilgili tebligat yönünden geçerli olmak üzere, Türkiye'de bir adresini yöneticiye yazılı olarak bildirmek zorundadır. Apartman yönetimi ve ortak giderler ile ilgili tebligatlar bu adrese yapılır. Bağımsız bölüm sahibinin adres bildirmemesi veya yazılı olarak bildirdiği adrese tebligat yapılamaması hallerinde, bundan sonraki bütün tebligatlar, o kişiye ait bağımsız bölümde fiilen oturana yapılır. Tebligatın bir örneği apartman girişinde bulundurulacak ilan tahtasına asılır. Bağımsız bölümde fiilen oturana bu şekilde yapılacak tebligat, bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılır. Bağımsız bölümde fiilen oturan yoksa ilân tahtasına asılan tebligat örneği bağımsız bölüm sahibine yapılmış sayılır.
İlk çağrı yapılırken; birinci toplantıda yeter sayı sağlanamadığı takdirde, ikinci toplantının hangi gün ve saatte ve nerede yapılacağı da ayrıca belirtilir.
Olağanüstü Toplantı:
Madde 14- Önemli
bir sebebin çıkması veya mücbir bir nedenle zorunlu olması halinde; Yönetim
Kurulu veya Denetim Kurulu Üyelerinin yahut kat maliklerinin üçte birinin
istemi üzerine, Kat Malikleri Kurulu olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Bu
durumda toplantının sebebini belirten bir taahhütlü mektup gönderilmesi veya
çağrının imza karşılığı verilecek bir yazıyla veya Yönetim Planının 13. maddesinde
belirtilen Tebligat Kanunu’nun Ek 1 maddesine uygun olarak yapılması şarttır.
Toplantı ve Karar Yetersayısı:
Madde 15- Kat
Malikleri Kurulu, bağımsız bölüm maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından
yarıdan fazlasıyla toplanır ve oy çokluğu ile karar verir.
a)
İlk toplantı yeter sayısı
sağlanamadığı için yapılamazsa, ikinci toplantı en az bir hafta en geç iki
hafta sonra yapılır ve yetersayı aranmaksızın, “Yönetim ve Denetim Kurulu asıl
ve yedek üye toplamlarının iki katının bir fazlası ile yapılır…” (3+3=6, 3+3=6,
6+6=12x2=24+1=25) toplantıya
katılanların oyçokluğu ile karar verilir.
b)
b) Ancak, Kat Mülkiyeti Kanunu'nda
özel durumlara ilişkin olarak konulmuş olan emredici nitelikteki yeter sayıyla
ilgili hükümleri (KMK'nun 24, 28, 34, 42, 44 ve 45';inci maddeleri) saklıdır.
Toplantının Şekli:
Madde 16-
Toplantıyı yönetmek için aralarından birini ya da kat maliklerinin önereceği
dışarıdan birini Toplantı Divanı başkanı, bir Divan Başkan Yardımcısı, bir de
kâtip üye (yazman) olmak üzere 3 kişilik Divan Heyetini seçerler. Toplantıda,
gündemde belirtilen konular görüşülür. Ancak toplantıda bulunan üyelerin;
Toplantı açılmadan ve gündemin görüşülmesine geçilmeden önce hazır olanlardan “üçte
birinin” görüşülmesini önerdiği konular da gündeme alınır.
Oy Hakkı:
Madde 17- Her
bağımsız bölüm malikinin bir oy hakkı vardır. Bir kişi, birden çok bağımsız
bölümün maliki ise; sahip olacağı oy sayısı, tüm oyların üçte birinden fazla
olamaz.
Vekâleten Temsil:
Madde 18- Bir
bağımsız bölümün birden çok maliki varsa bunları, içlerinden biri Kat Malikleri
Kurulu'nda temsil edebilir.
a)
Bunun gibi, bağımsız bölüm
maliklerinden her biri de, diğer kat maliki veya vekâlet verecekleri bir vekil
tarafından temsil edilebilir.
b)
Ancak, bir kişinin asaleten veya vekâleten
vereceği oy sayısı, tüm oyların üçte birini geçemez.
c)
Vekâleten temsil yetkisi, Noter veya
Yönetimce hazırlanan yazılı ve onaylı bir belge ile verilir. Elinde böyle
yazılı bir belge olmayan vekil, vekâleten oy kullanamaz. Bir kişi, sadece bir vekâlet
alabilir ve/veya bir kişiye vekâlet verebilir. Birden fazla bağımsız bölüm
maliklerince verilecek vekâletler ile toplam oy sayısının %5 inden fazlasını
kullanmak üzere vekil tayin edilemez.
d)
Ehliyetsiz olan bağımsız bölüm maliki,
velisi veya vasisi tarafından temsil edilir.
Oy Kullanma Yasağı:
Madde 19- Kat
Malikleri Kurulu toplantısında bir veya birkaç kat malikini doğrudan doğruya
ilgilendiren bir karar alınacaksa, haklarında karar alınacak olanlar, o
toplantıya ve görüşmelere katılabilirler. Ancak oy kullanamazlar.
Karar Defteri:
Madde 20- Kat
Malikleri Genel Kurulu'nun kararları; sıra numaralı ve her sayfası Noterlikçe
mühürlenmiş Karar Defteri'ne Yönetim Kurulu tarafından yazılır veya Toplantı
Divanı tarafından hazırlanmış ve imzalanmış tutanak sayfalara yapıştırılarak
mühürlenir.
a) Kararlar, toplantı Divanı Başkan ve üyeleri tarafından imzalanır.
a) Kararlar, toplantı Divanı Başkan ve üyeleri tarafından imzalanır.
b) Karara aykırı
oy veren kat malikleri de, arzu ettikleri ve gerekli gördükleri takdirde, aykırılık
sebeplerini kararın altına yazıp imzalar veya Divan Tutanağına eklenmek
kaydıyla en geç bir gün içinde Yönetim Kurulu Başkanlığına elden ve imza
karşılığı verirler. Kararlara karşı muhalefet oyu kullanmamış ve tutanağa şerh
koymamış veya yazılı şerh vermemiş maliklerin itirazı makbul değildir.
Duyuru:
Madde 21- Kat
Malikleri Kurulu'nca alınan kararlar; toplantıya katılmamış olan maliklere ve
gerekiyorsa, bağımsız bölümde kiracı veya başka bir sıfatla oturanlara yahut yararlananlara
yönetim kurulu tarafından ilan tahtasına asılmak ve WEB SİTESİNDE yayınlanmak suretiyle
açık bir şekilde duyurulur.
Anlaşmazlıkların Çözümü:
Madde 22- Benzer
anlaşmazlıklar, Kat Malikleri Kurulu'nca aynı konuda alınmış ve Karar Defterine
yazılmış resmi kararlara göre çözümlenir. Kat Malikleri Kurulu'nun aldığı
karara rıza göstermeyen kat maliki veya kat malikleri; “karşı oy kullanmış,
tutanağa şerh koymuş veya süresi içinde itiraz etmiş olmak kaydıyla” bu karar
aleyhine dava açabilirler.
B-Yönetim Kurulu Başkan ve Üyeleri
Seçimi:
Madde 23- Kat Malikleri Kurulu, Her iki yılda bir takvim yılının Ocak ayı içerisinde yapacağı Kat Malikleri Genel Kurulunda “Her kanattan bir asıl ve bir yedek olmak üzere; Üç asıl ve üç yeden üyeden teşekkül eden Yönetim Kurulunu seçer. Böylece: Kat malikleri Genel Kurulu, azami 2 yıl için seçeceği “yönetim görevini” her kanat adına bir kişi olmak üzere toplam üç kişilik kurula (Yönetim Kuruluna) verir. Adaylar liste sunarken Yönetim Kurulu Başkanı’nı açıkça belirtmek zorundadır. Yönetim Kurulu Başkanı aynı zamanda “Yönetici” olarak anılır.
a) Yönetici, kat
maliklerinin hem sayı, hem de arsa payı çoğunluğuyla, iki yıl için seçilir.
Eski yönetici ve Yönetim Kurulu Üyelerinin yeniden seçilmesi mümkündür.
b) Kat malikleri Genel Kurulu, her hangi bir nedenle yönetici ve/veya Yönetim Kurulu seçiminde anlaşamazlarsa; kat maliklerinden “ihtilaf konusu Genel Kurulda fiilen hazır olan” herhangi biri, ana gayrimenkulün bulunduğu yerin Sulh Hukuk Mahkemesine başvurabilir. Bu durumda yönetici, hâkim tarafından ya kat malikleri arasından veya dışarıdan seçilir.
b) Kat malikleri Genel Kurulu, her hangi bir nedenle yönetici ve/veya Yönetim Kurulu seçiminde anlaşamazlarsa; kat maliklerinden “ihtilaf konusu Genel Kurulda fiilen hazır olan” herhangi biri, ana gayrimenkulün bulunduğu yerin Sulh Hukuk Mahkemesine başvurabilir. Bu durumda yönetici, hâkim tarafından ya kat malikleri arasından veya dışarıdan seçilir.
c) Mahkeme
tarafından atanan yönetici, mahkemeden izin alınmadıkça altı aydan önce
değiştirilemez.
d) Kat maliki ortak yararlanmaya tahsis edilmiş (dükkan ve depolar) bağımsız bölümlerde kiracı ise, kiracı-kiralayan sıfatının aynı kişide birleşemeyeceğinden dolayı yönetici olamaz.
Yönetimin Kimliği:
d) Kat maliki ortak yararlanmaya tahsis edilmiş (dükkan ve depolar) bağımsız bölümlerde kiracı ise, kiracı-kiralayan sıfatının aynı kişide birleşemeyeceğinden dolayı yönetici olamaz.
Yönetimin Kimliği:
Madde 24-
Yöneticinin (veya Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin) ad ve soyadı ile iş ve
ev adresleri, varsa telefon numaraları, camlı çerçeve içinde bina girişinde yer
alan ve herkesçe görülebilecek bir yere “duyuru panosuna” asılır.
Ücret:
Madde 25- Kat Malikleri arasından atanmış Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin, normal yönetim giderlerine katılıp katılmayacağı, katılacaksa hangi oranda katılacağı Kat Malikleri Kurulu'nca kararlaştırılır.
a) Bu konuda
karar alınmamışsa; yönetici görevde bulunduğu süre içinde, payına düşen normal
yönetim giderlerinin yarısından muaf tutulur.
b) Yönetici
dışarıdan seçilmişse, alacağı ücret ve şartları, yönetici atanırken kat
malikleri tarafından belirlenir ve karara bağlanır.
c) Kat Malikleri
Kurulunca seçilen Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine, bu görevleri sebebiyle
bir yer tahsis edilmişse; herhangi bir sebepten ötürü “yasal süresinden önce ve
olağanüstü hallerde” görevleri sona erdiği takdirde yönetim kurulu adı geçen
yeri en geç on beş gün içinde boşaltmak zorundadır. Bu konuda, Kat Mülkiyeti
Kanunu'nun ilgili hükümleri uygulanır.
d) Genel Kurulca karar verilmesi halinde “Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerine verilecek ücreti” kat malikleri tarafından, eşit olarak ödenir.
d) Genel Kurulca karar verilmesi halinde “Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerine verilecek ücreti” kat malikleri tarafından, eşit olarak ödenir.
Görevleri:
Madde 26- Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 35,36 ve 37.nci maddeleri ile kendisiyle yapılan Sözleşmede, Kanunlarda ve bu yönetim planında gösterilen görevleri yerine getirmek.
b) İlk defa seçiliyor ise: Seçilmesini takiben on beş gün içinde İşletme Projesi'ni usulüne uygun şekilde hazırlayarak kat maliklerinin bilgisine sunmak; Mevcut Yönetimin tekrar aday olması halinde, gelecek dönemi kapsayan “İşletme Projesi”nin önceden hazırlanması ve Genel Kurula sunulması zorunludur.
c) Sonradan
hazırlanması halinde: Yedi gün içinde itiraz edilmemek veya itiraz edilmişse, Kat
Malikleri Kurulu'nca karara bağlanarak kesinleşen İşletme Projesi'ni uygulamak.
d) Kat Malikleri Kurulunu, gündem ve İşletme Projesini hazırlayıp toplantıya çağırmak; alınan kararları usulüne göre Karar Defterine geçirmek, kararları yerine getirmek, Karar Defterini her takvim yılının Ocak ayında Noter'e götürüp kapattırmak, yönetimle ilgili tüm belgeleri, faturaları, makbuzları en az beş yıl süreyle saklamak.
d) Kat Malikleri Kurulunu, gündem ve İşletme Projesini hazırlayıp toplantıya çağırmak; alınan kararları usulüne göre Karar Defterine geçirmek, kararları yerine getirmek, Karar Defterini her takvim yılının Ocak ayında Noter'e götürüp kapattırmak, yönetimle ilgili tüm belgeleri, faturaları, makbuzları en az beş yıl süreyle saklamak.
e) Ana
gayrimenkulün gayesine uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı, onarımı ve
temizliği ile asansör, kalorifer, soğuk ve sıcak su ile elektrik tesisatının
düzenli şekilde bakımlarını yaptırarak düzenle işletilmesi ve sağlıklı işlemesi
için gerekli tedbirleri almak.
f) Avans ve genel gider paralarını toplamak, borçları zamanında ödemek, borç ve yükümlerini yerine getirmeyenler hakkında icra takibi yapmak ve gerektiğinde dava açmak, gerektiğinde Kanuni İpotek hakkını Kat Mülkiyeti Kütüğüne tescil ettirmek.
g) Ana gayrimenkulün tümünü ilgilendiren tebligatları kabul etmek ve gerekiyorsa kat maliklerine süresi içinde duyurmak.
f) Avans ve genel gider paralarını toplamak, borçları zamanında ödemek, borç ve yükümlerini yerine getirmeyenler hakkında icra takibi yapmak ve gerektiğinde dava açmak, gerektiğinde Kanuni İpotek hakkını Kat Mülkiyeti Kütüğüne tescil ettirmek.
g) Ana gayrimenkulün tümünü ilgilendiren tebligatları kabul etmek ve gerekiyorsa kat maliklerine süresi içinde duyurmak.
h) Kapıcı,
kaloriferci ve gereken diğer personeli atamak; personelle sözleşmeler yapmak;
bunların İş Kanunu ve Sosyal Güvenlik Kanunu hükümleri uyarınca gerekli
işlemlerini süresinde yapmak ve personelin görevlerini en iyi şekilde
yapmalarını sağlamak ve denetlemek.
i) Ortak alanlar ve depoların kiralanması, kira bedellerinin toplanması, sözleşme sürelerinin takibi, gerektiğinde yenilenmesi, ödemeyenlere ihtar keşidesi, icra takibi gibi gerekli tüm işlemleri yapmak.
i) Ortak alanlar ve depoların kiralanması, kira bedellerinin toplanması, sözleşme sürelerinin takibi, gerektiğinde yenilenmesi, ödemeyenlere ihtar keşidesi, icra takibi gibi gerekli tüm işlemleri yapmak.
Hesap Verme Yükümlülüğü:
Madde 27- Yönetim
Kurulu, Kat Malikleri Kurulu'nun her iki yılda bir Ocak ayı içerisinde
yapılacak olağan toplantılarında; sene sonu itibariyle sağlanan gelirlerle
yapılan harcamaların hesabını kat maliklerine vermekle yükümlüdür. Yönetici, kat maliklerinin yarısının
istemi üzerine yapılacak toplantılarda da gelir-gider hesaplarını kat
maliklerine göstermeye mecburdur.
Yönetici Sorumluluğu:
Yönetici Sorumluluğu:
Madde 28- Yönetim
Kurulu Başkan ve Üyeleri, kat maliklerine karşı aynen bir vekil gibi sorumludur
ve kural olarak bir vekilin haklarına sahiptir.
Yöneticinin Denetlemesi:
Madde 29- Kat
Malikleri Kurulu, yönetim kurulu Başkan ve üyelerini sürekli olarak denetler.
Haklı bir sebebin varlığı halinde, yöneticiyi her zaman değiştirebilirler.
C-Denetleme Kurulu Başkan ve Üyeleri:
Seçimi:
Madde 30- Kat Malikleri Kurulu; her iki yılda bir Ocak ayı içerisinde yapacağı toplantıda, kendi aralarından ve her kanadı temsilen birer asıl ve birer de yedek olmak üzere; Sayı ve arsa payı çoğunluğuyla Bir Başkan, İki Asıl ve üç yedek üyeden oluşan Denetim Kurulunu seçer.
Ücret:
Madde 31- Kat malikleri arasından seçilecek Denetim Kuruluna bir ücret ödenmez; genel giderlere de diğer malikler gibi aynen katılır. Dışarıdan seçilecek denetçiye (veya, Denetim Kurulu'na), Kat Malikleri Kurulunca belirlenecek bir ücret ödenir.
Denetim Şekli:
Madde 32- Denetim
Kurulu, her üç ayda bir yöneticinin hesaplarını ve defterleri denetler. Denetleme
Kurulu Başkan ve Üyeleri bütün Yönetim Kurulu toplantılarına katılma hakkına
sahiptir. Görüşülen konu veya gündem üzerinde söz alabilir ve fakat oy
kullanamazlar. Haklı bir sebep olduğunda, bu denetlemeyi her zaman yapabilir.
Denetim Raporu:
Madde 33- Denetim
Kurulu, Kat Malikleri Kurulu'nun olağan toplantısında okumak üzere, denetim
sonucunu ve yönetimle ilgili düşüncelerini kapsayan bir rapor hazırlar,
toplantıda bu Rapor okunur ve gerekli açıklamaları yapılır.
3. BÖLÜM: KAT MALİKLERİNİN HAKLARI VE BORÇLARI
Kural:
Madde 34- Kat malikleri, kendi bağımsız bölümleri üzerinde, Kat Mülkiyeti Kanunu ile bu Yönetim Planı'nın hükümleri saklı kalmak şartıyla, Medeni Kanunun maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler.
Madde 34- Kat malikleri, kendi bağımsız bölümleri üzerinde, Kat Mülkiyeti Kanunu ile bu Yönetim Planı'nın hükümleri saklı kalmak şartıyla, Medeni Kanunun maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler.
Ana yapının Korunması:
Madde 35- Kat
malikleri, ana yapının güzelliğini, mimari durumunu ve sağlamlığını korumak;
ayrıca ortak yerlerin bakım ve temizliğine dikkat etmek zorundadırlar.
İzin ile Yapılabilecek İşler:
Madde 36- Kat
maliklerinden herhangi biri, tüm kat malilerinin rızası olmadıkça; ana
gayrimenkulün ortak yerlerinde inşaat, onarım ve tesisler ile değişik renkte
dış badana veya boya yaptıramaz. Kendi bağımsız bölümünde ise, ana yapıya zarar
verecek nitelikte onarım, tesis ve değişiklik yapamaz. Ancak; tavan, taban veya
duvarla birbirine bağlantılı bulunan bölümlerin bağlantılı yerlerinde, bu bölüm
maliklerinin ortak rızalarıyla, ana yapıya zarar vermeyecek onarım, tesis ve
değişiklik yapılabilir.
Ortak Yerlerden Yararlanma:
Madde 37- Kat
malikleri, ana gayrimenkulün tüm ortak yerlerine, ortak mülkiyet hükümlerine
göre maliktirler. Ortak yerlerden, Kanun ve bu Yönetim Planı hükümlerine göre
yararlanma hakkına sahiptirler. Ancak, doğruluk kurallarına uymak ve diğer kat
maliklerini tedirgin edici davranışlardan kaçınmak zorundadırlar.
Madde 38- Kat Malikleri Kurulu’ nca otoparktan yararlanma şekli düzenlenir. Aksine bir karar alınmamış ise otoparktan öncelikle yararlanma hakkı konut sahiplerinin birer aracı içindir.
Bağımsız Bölüm ve Eklentilerden Faydalanma:
Madde 39- Kat
malikleri, kendi bağımsız bölümlerini ve eklentilerini kullanırken doğruluk
kurallarına uymak ve diğer kat maliklerini tedirgin edici davranışlardan
kaçınmak zorundadırlar.
Yasaklar:
Madde 40- Kat malikleri, aşağıdaki yasaklara uymakla sorumlu ve yükümlüdürler:
a) Bağımsız
bölümlerini kumarhane, randevuevi veya bunların benzeri yer olarak ahlaka ve
adaba aykırı bir şekilde kullanamazlar.
b) Radyo, teyp,
pikap, televizyon, müzik seti gibi müzik aletlerini diğer kat maliklerini
tedirgin edecek derecede açamazlar, yüksek ses tonuyla ve ara vermeden
çalamazlar.
c) Bağımsız
bölümlerinin pencere veya balkonlarından kilim, halı ve benzeri şeyleri
silkeleyemezler; çöp ve su dökemezler.
d) Bağımsız
bölümleriyle eklentilerinde patlayıcı, yanıcı, tehlikeli ve pis kokulu maddeler
bulunduramazlar.
e) Kat Malikleri
Kurulu'nun salt çoğunluk ile verilmiş bir kararı olmadıkça; ana yapının hiçbir
yerine, hangi amaçla olursa olsun levha veya tabela asamazlar.
f) Bağımsız
bölümleriyle eklentilerinde ve ortak yerlerde kedi, köpek ve kümes hayvanları
gibi hayvanları barındıramazlar, besleyemezler.
g) Bağımsız
bölümlerinde veya ortak yerlerde diğer kat maliklerini tedirgin edecek şekilde
müzikli, gürültülü toplantılar düzenleyemezler. Kabul günü, nişan töreni gibi
zorunlu toplantılarda elden geldiğince gürültü yapmamaya, apartmanın huzurunu
bozmamaya gayret ederler. Bu gibi toplantılara en geç saat 23:00'te son
verirler.
h) Tapu Kütüğünde
konut veya ticaret yeri olarak kayıtlı bağımsız bölümlerinde dispanser, klinik,
poliklinik, ecza laboratuarı gibi yerler açamazlar; bu maksatlarla kullanılmak
üzere kiraya da veremezler.
i) Kat Mülkiyeti
Kütüğü'nde konut olarak kayıtlı bağımsız bölümlerinde, Kat Malikleri Kurulu'nun
oybirliği ile verilmiş bir kararı olmadan, eğlence ve beslenme yerleriyle
galeri ve çarşı gibi yerler açamazlar; bu maksatlarla kullanılmak üzere kiraya
da veremezler.
j) Dükkan
malikleri, dükkanlarında ve depolarında diğer bağımsız bölüm maliklerini
tedirgin edici nitelikte işler yapamazlar; patlayıcı, yanıcı, pis kokulu ve
benzeri maddeler bulunduramazlar. Bu maksatlarla kullanılmak üzere kiraya da
veremezler.
k) Dış cephe kaplamasına zarar verebilecek (çamaşır
askısı, çiçek saksısı, uydu anteni, vb.) materyaller hiçbir suretle bulundurulamaz,
takılamaz ve kullanılamaz. Bağımsız bölümün sahibi kat maliki tarafından kiraya
verilmesi halinde, kiralayana bildirim yükümlülüğü kat malikine aittir.
Bildirme Mecburiyeti:
Madde 41- Kat
malikleri, bağımsız bölümünde kiracı veya başka sıfatlarla oturan yahut
faydalananlara, bu Yönetim Planı'ndaki borç ve yükümlülükleri bildirmeye
mecburdur.
İzin Mecburiyeti:
Madde 42- Diğer
bir bağımsız bölümünde; eklenti veya ortak yerlerde yahut tesislerde meydana
gelen bir hasar veya bozukluğun onarımı yahut giderilmesi veya tesislerin
yeniden yapılması zorunlu olan hallerde, bir bağımsız bölüme girmek
gerekiyorsa; o bağımsız bölüm maliki veya orada başka sıfatla oturanlar, bu işe
izin verme ve adı geçen yerde gerekli işlerin yapılmasına katlanmak
zorundadırlar. Bu izin yüzünden kat malikleri veya orada başka sıfatla
oturanlar bir zarara uğrarlarsa; bu zarar, lehine izin verilen bağımsız bölüm
malikleri tarafından derhal ödenir.
Kiracıların ve Diğerlerinin Sorumluluğu:
Madde 43-
Bağımsız bölümlerde kiracı veya herhangi bir sıfatla oturanlar yahut
faydalananlar, yukarıdaki maddelerde ve Kat Mülkiyeti Kanunu'nda belirtilen hak
ve yükümlülüklere kat malikleri gibi uymak zorundadırlar.
4. BÖLÜM: GENEL GİDERLERE KATILMA
Kural:
Madde 44- Kat maliklerinden her biri; kapıcı, kaloriferci, bekçi ve bahçıvan giderlerine ve bunlar için toplanacak avansa eşit olarak katılmakla yükümlüdür.
a) Kat
maliklerinden her biri; ana gayrimenkulün sigorta primlerine ve tüm ortak
yerlerin bakım, koruma ve onarım giderleri ile yönetici aylığı gibi diğer giderlere
ve ortak tesislerin işletme giderleri ile giderler için toplanacak avansa da
eşit olarak katılmakla yükümlüdür.
b) Giderler veya
avans payını ödemeyen kat maliki hakkında; diğer kat maliklerinden her biri
veya yönetici tarafından; Yönetim Planına, Kat Mülkiyeti Kanunu'na ve Genel
Hükümlere göre gerekirse Avukat marifetiyle dava açılabilecek ve icra takibi
yapılabilecektir.
c) Ayrıca, gider
ve avans payının tamamını ödemeyen kat maliki ödemede geciktiği günler için
aylık asgari yüzde
beş azami yüzde on oranında
Gecikme Tazminatı ödemekle yükümlü olacaktır.
Kullanma Hakkından Vazgeçme:
Madde 45-
Herhangi bir bağımsız bölüm maliki; ortak yerler veya tesisler üzerindeki
kullanma hakkından vazgeçtiğini yahut kendi bağımsız bölümünün durumundan ötürü
adı geçen yerlerden yararlanmaya ihtiyacı olmadığını ileri sürerek gider ve
avans payını ödemekten kaçınamaz.
Kusurlu Davranış:
Madde 46- Ortak
gidere, kat maliklerinden birinin veya onun bağımsız bölümünden herhangi bir
şekilde yararlanan kişinin kusurlu bir hareketi sebep olmuşsa, ortak gider
bunlar tarafından ödenir.
Eğer diğer kat
malikleri bu ortak gideri ödemişlerse, yaptıkları ödemeler oranında, kusurlu
kat malikine veya onun bağımsız bölümünden yararlanan kişiye rücu edebilirler.
Müştereken ve Müteselsilen Sorumluluk:
Madde 47- Kat
malikinin, Yönetim Planı'nın 34'üncü maddesi gereğinde payına düşecek gider ve
avans borcu ve gecikme tazminatından, bağımsız bölümlerin birinde kira
sözleşmesine, sükna hakkına veya başka bir sebebe dayanarak sürekli bir şekilde
yararlananlar da müştereken ve müteselsilen sorumlu olacaklardır. Ancak,
kiracının sorumluluğu, ödemekle yükümlü olduğu kira miktarıyla sınırlı olup,
yaptığı ödeme kira borcundan düşülecektir.
Kanuni İpotek Hakkı:
Madde 48- Kat
malikinin gider ve avans borcu ve gecikme tazminatı herhangi bir yolla
alınamadığı takdirde; mahkemece saptanan borcunu ödemeyen kat malikinin
bağımsız bölümü üzerine, yöneticinin veya kat maliklerinden birinin yazılı istemiyle
bu borç tutarı için, diğer
kat malikleri lehine Kanuni İpotek Hakkı tescil edilebilecektir.
5. BÖLÜM: ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Kat Mülkiyetinin Devri Mecburiyeti:
Madde 50- Ana
gayrimenkulün kapıcısı, aynı zamanda kaloriferci olarak çalıştırılır.
Personel Ücretleri:
Personel Ücretleri:
Madde 51- Ana
gayrimenkul de yönetici tarafından atanacak kapıcı ve diğer personelin
ücretleri ve çalışmalarıyla ilgili konular Kat Malikleri Kurulu'nca
kararlaştırılır. Yönetici, bu karara dayanarak personelle yapılacak
sözleşmeleri düzenler. Kat Malikleri Kurulu, gerekli görürse atamaları kendisi
yapar; çalışmalarını beğenmediği personelin işine son verir.
Bağımsız Bölüm İlavesi:
Madde 52- Ana
gayrimenkulün üstüne kat ilavesi; arsanın boş yerinde yeni bölümler veya
tesisler yapılması, Kat Malikleri Kurulu'nun beşte dördünün vereceği karara
bağlıdır.
Ortak Yerlerde Yenilik ve İlaveler:
Madde 53- Ortak
yerlerde yapılacak yenilik ve ilaveler, kat maliklerinin sayı ve arsa payı
çoğunluğu ile verecekleri karara bağlıdır. Bu işlerin giderleri, yenilik ve ilavelerden
yararlananlar tarafından, yararlanma oranına göre ödenir.
Diğer İşler:
Madde 54- Ana
gayrimenkulün bir hakla kayıtlanması, arsasının bölünmesi veya bölünen kısmın
mülkiyetinin başkasına devrolunması gibi temliki tasarruflar kat maliklerinin
beşte dört çoğunluğuyla; ana yapının dış duvarlarının, çatı veya damının reklam
maksadıyla kiralanması gibi önemli yönetim işleri, ancak Kat Malikleri
Kurulu'nun salt çoğunluk ile vereceği kararla yapılabilir.
Zararın Ödenmesi:
Madde 55- Kat
malikleri; kiracıları veya bağımsız bölümlerde başka bir sebeple oturanlar;
bizzat kendilerinin, çocuklarının, misafirlerinin Ana gayrimenkul de ve ortak
yerlerde sebep oldukları zararları, derhal ödemek ve gidermek zorundadırlar.
Müteselsilen Sorumluluk:
Madde 56- Kat Malikleri, kendi bağımsız
bölümlerinde kiracı veya başka sıfatla oturan yahut yararlananların borç ve
yükümlerini yerine getirmemelerinden ötürü doğacak zararlardan müteselsilen
sorumludurlar.
6. BÖLÜM: SON HÜKÜMLER
Madde 57- Bu
Yönetim Planında hüküm bulunmayan hallerde, Kat Mülkiyeti Kanunu ile diğer
kanunların emredici ve tamamlayıcı nitelikteki hükümleri uygulanır.
Madde 58- İş bu madde ile beraber toplam 58 maddeden ibaret:, “634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu ile değişik 14 Kasım 2007 Tarih ve 5711 Sayılı Kanun hükümlerine uygun olarak hazırlanıp düzenlenen” bu yönetim Planı 2018 yılında maliklerin bilgi, inceleme ve değerlendirilmesine sunulmuş ve 13 Ocak 2019 günlü Kat Malikleri Genel Kurulunda kabul edilerek onaylanmıştır.
Bu Yönetim Planı'nın bütün
maddeleri, Ankara ili, Çankaya ilçesi, 100.Yıl İşçi Blokları mahallesi, 1524. sokakta,
......... ada, ........ pafta, ......... parsel sayılı ve ....... no’lu arsa
üzerinde 177 bağımsız bölümden ibaret toplam üç bloktan oluşan “BİRLEŞİK G BLOK
SİTESİ”nin:, Aşağıda açık kimlik ve adresleri yazılı ve tatbik imzaları bulunan
bütün bağımsız bölüm maliklerince teker teker okunarak isteğe ve usulüne uygun
şekilde düzenlenmiş olduğu anlaşılmakla oybirliği ile kabul edilip birlikte ve
ayrıca Genel Kurul Divan Başkanlığı ile mezkür Kat Malikleri Genel Kurulunda
seçilen Yeni Yönetim ve Denetim Kurulu Üyeleri tarafından “Tapu Dairesine
Sunulmak ve Onaylanmak Üzere” imza altına alındı.
Bağımsız Bölümün No'su Nev'i Arsa Payı Adı Soyadı Adresi İmzası İşbu Yönetim Planını’nın Arka sayfasında olup, Yönetim Planı Kat malikleri Kurulu’nda alınan kararlara Kat Mülkiyeti Yasası’na ve genel Yönetim Planı esas ve şekil kurallarına uygun olarak hazırlanmış, tüm kat maliklerince okunmuş, anlaşılmış, onaylanmış ve imzalanmıştır. Yönetim Kurulu olarak imzaların kat maliklerince bizzat imzalandığını beyan eder, Yönetim Planı’ nın tasdikini ve tapu ya şerhini talep ederiz.
100. YIL
SİTESİ
“G BLOK” YÖNETİM KURULU
634 SAYILI KAT MÜLKİYETİ KANUNU’NU DEĞİŞTİREN
YENİ “KAT MÜLKİYETİ KANUNU”
“Yeni
Kat Mülkiyeti Yasa Metni; Kat Mülkiyeti Kanunu Değişti. Yapılacak
değişikliklerde kat maliklerinin 5’te 4’ünün rızası aranacak. Ev sahibi ve
kiracılar tarafından uzun süredir beklenen Kat Mülkiyeti Kanununda Değişiklik
yapılmasına ilişkin Kanun Tasarısı, Meclis Genel Kurulu’nda kabul edildi. Yasaya
göre, muhtemel afetler, özellikle de depreme karşı yapının güçlendirilmesi için
yapılacak harcamalar, ana gayrimenkulün genel giderlerine ilave edilebilecek. Bu
gider ve avans payının tamamını ödemeyen kat maliki, ödemede geciktiği günler
için aylık yüzde 5 gecikme tazminatı ödeyecek. Ana gayrimenkullerin ortak
yerlerinde yapılacak değişikliklerde, “bütün” kat maliklerinin yazılı rızası
olmadıkça değişiklik yapılamayacağına ilişkin düzenleme değiştiriliyor. Buna
göre, kat maliklerinden biri, diğer kat maliklerinin “beşte dördünün” yazılı
rızası olmadıkça, ana gayrimenkulün ortak yerlerinde inşaat, onarım ve tesis,
değişik renkte dış badana veya boya yaptıramayacak.”
KANUNUN TAM METNİ
KAT MÜLKİYETİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
5711 SAYILI KANUN
Kanun No. 5711 Kabul Tarihi: 14/11/2007
MADDE
1- 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 3 üncü maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kat
mülkiyeti ve kat irtifakı, bu mülkiyete konu olan anagayrimenkulün bağımsız
bölümlerinden her birinin konum ve büyüklüklerine göre hesaplanan değerleri ile
oranlı olarak projesinde tahsis edilen arsa payının ortak mülkiyet esaslarına
göre açıkça gösterilmesi suretiyle kurulur. Arsa paylarının bağımsız bölümlerin
payları ile oranlı olarak tahsis edilmediği hallerde, her kat maliki veya kat
irtifakı sahibi, arsa paylarının yeniden düzenlenmesi için mahkemeye
başvurabilir. Bağımsız bölümlerden her birine bu fıkra uyarınca tahsis edilen arsa
payı, o bölümlerin değerinde sonradan meydana gelen çoğalma veya azalma
sebebiyle değiştirilemez. 44 üncü madde hükmü saklıdır.
Kat
irtifakı arsa payına bağlı bir irtifak çeşidi olup, yapı kullanma izin belgesi
alındıktan sonra arsanın malikinin veya kat irtifakına sahip ortak maliklerin
veya bunlardan birinin tapu idaresine yapacağı istem üzerine, bu Kanunda
gösterilen şartlar uyarınca, kat mülkiyetine çevrilir.”
MADDE
2- 634 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine,
“Temeller ve ana duvarlar,” ibaresinden sonra gelmek üzere “taşıyıcı sistemi
oluşturan kiriş, kolon ve perde duvarlar ile taşıyıcı sistemin parçası diğer
elemanlar,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
3- 634 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kat
mülkiyeti kurulurken aynı katta birbirine bitişik bulunan aynı nevideki birden
fazla bağımsız bölüm veya bir yapının otel, iş veya ticaret yeri gibi iktisadî
açıdan veya kullanma bakımından bütünlük arz eden birden çok katı veya bölümü,
kat mülkiyeti kütüğüne tek bağımsız bölüm olarak tescil edilebilir. Böyle bir
tescilin yapılabilmesi için, buna uygun değişiklik projesinin ve yapı kullanma
izin belgesinin Tapu Sicil Müdürlüğüne verilmiş olması gereklidir.”
“Gelirinin
ortak giderlere harcanması için veya başka bir amaçla ortak yararlanmaya tahsis
edilen bağımsız bölümlerin malik hanesine, bunlardan yararlanan “bağımsız
bölümlerin numaraları” yazılmak suretiyle kat mülkiyeti kütüğüne tescil edilir.
Bu husus bağımsız bölümlerin beyanlar hanesinde gösterilir.”
MADDE
4- 634 sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
11- Kat mülkiyeti ve kat irtifakı, Tapu Sicili Tüzüğüne göre tutulacak kat
mülkiyeti kütüğüne tescil olunur. Bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça, tescille
ilgili genel hükümler, kat mülkiyeti kütüğüne yapılacak tescillerde de
uygulanır.
Henüz
kadastrosu yapılmamış olan yerlerde kat mülkiyeti ve kat irtifakı, Tapu Sicili
Tüzüğündeki formüle göre, ayrıca tutulacak Kat Mülkiyeti Zabıt Defterine tescil
olunur.”
MADDE
5- 634 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
12- Kat mülkiyetinin kurulması için, anagayrimenkulün kat mülkiyetine
çevrilmesi hususunda o gayrimenkulün maliki veya bütün paydaşlarının aşağıda
yazılı belgeler ile birlikte tapu idaresinde istemde bulunması gerekir:
a)
Anagayrimenkulde, yapı veya yapıların dış cepheler ve iç taksimatı bağımsız
bölüm, eklenti, ortak yerlerinin ölçüleri ve bağımsız bölümlerin konum ve
büyüklüklerine göre hesaplanan değerleriyle oranlı arsa payları ve bağımsız
bölümlerin yapı inşaat alanı da açıkça gösterilmek suretiyle, proje müellifi
mimar tarafından yapılan ve anagayrimenkulün maliki veya bütün paydaşları
tarafından imzalanan, yetkili kamu kurum ve kuruluşlarınca onaylanan mimarî
proje ve birden çok yapılarda yerleşimlerini gösteren vaziyet plânı ile yapı
kullanma izin belgesi.
b)
Bağımsız bölümlerin kullanılış tarzına, birden çok yapının varlığı halinde bu
yapıların özelliğine göre 28 inci maddedeki esaslar çerçevesinde hazırlanmış,
kat mülkiyetini kuran malik veya malikler tarafından imzalanmış bir yönetim
plânı.
c)
Her bağımsız bölümün arsa payını, kat, daire, iş bürosu gibi nevini ve bunların
birden başlayıp sıra ile giden numarasını, varsa eklentisini gösteren ve
anagayrimenkulün maliki veya bütün paydaşları tarafından imzalanmış noterden
tasdikli liste.”
MADDE
6- 634 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Sözleşme
düzenlenince kat irtifakının kat mülkiyetine çevrilmesinde kat irtifakının
kayıtlı olduğu kat mülkiyeti kütüğü sayfasındaki, doğrudan doğruya kat
mülkiyetinin kurulması halinde ise anagayrimenkulün kayıtlı bulunduğu tapu
kütüğü sayfasındaki mülkiyet hanesine “Bu gayrimenkulün mülkiyeti kat
mülkiyetine çevrilmiştir.” ibaresi yazılarak, sayfa anagayrimenkulün leh ve
aleyhine tesis edilecek irtifak hakları dışındaki işlemlere kapatılır ve kat
mülkiyetine konu olan her bağımsız bölüm, kat mülkiyeti kütüğünün ayrı bir
sayfasına o bölüme bağlı arsa payı ve anagayrimenkulün kayıtlı bulunduğu genel
kütükteki pafta, ada, parsel, defter ve sayfa numaraları gösterilmek suretiyle
tescil edilir; anagayrimenkulün kayıtlı bulunduğu genel kütük sayfasına da,
bağımsız bölümlerin kat mülkiyeti kütüğündeki defter ve sayfa numaraları
işlenmek suretiyle, kütükler arasında bağlantı sağlanır.
Anagayrimenkulün
sayfasında evvelce mevcut olan haklara ait sicil kaydı, irtifak hakları hariç,
bağımsız bölümlerin kat mülkiyeti kütüğündeki sayfasına geçirilir. Anagayrimenkulün
mülkiyetinin kat mülkiyetine çevrilmesinden sonra, anagayrimenkulün leh ve
aleyhine tesis edilecek irtifak hakları da anagayrimenkulün tapu kütüğü
sayfasına tescil edilir ve kat mülkiyeti kütüğünün beyanlar hanesinde
belirtilir.”
MADDE
7- 634 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Henüz
yapı yapılmamış veya yapısı tamamlanmamış bir arsa üzerinde kat irtifakının
kurulması ve tapu siciline tescil edilmesi için o arsanın malikinin veya bütün
paydaşlarının buna ait istem ile birlikte 12 nci maddenin (a) bendine uygun
olarak düzenlenen proje ve plân, (b) bendindeki yönetim plânı ile (c)
bendindeki listeyi tapu idaresine vermeleri lazımdır. Kat mülkiyetine geçişte ayrıca
yönetim plânı istenmez.”
“Yapıları
tamamlanmış olan kat irtifaklı anagayrimenkulde, yapı kullanma izin belgesinin
alındığı tarihten itibaren bir yıl içinde kat mülkiyetine geçilmesi zorunludur.
Belirtilen süre içinde kat irtifak hakkı sahiplerinden birinin veya varsa
yöneticinin yazılı uyarısına rağmen, kat mülkiyetinin kurulması için tapu
idaresine verilmesi gereken 12 nci maddede yazılı belgelerden eksik olanları
tamamlamaktan veya imzalanması gerekenleri imzalamaktan kaçınan kat irtifak
hakkı sahiplerinden her birine, kendine ait her bağımsız bölüm için,
anagayrimenkul belediye sınırları içinde ise belediye, belediye sınırları
dışında ise mülkî amir tarafından bin Türk Lirası idarî para cezası verilir.”
MADDE
8- 634 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kat
maliklerinden biri, bütün kat maliklerinin beşte dördünün yazılı rızası
olmadıkça anagayrimenkulün ortak yerlerinde inşaat, onarım ve tesisler, değişik
renkte dış badana veya boya yaptıramaz. Ancak, ortak yer ve tesislerdeki bir
bozukluğun anayapıya veya bağımsız bir bölüme veya bölümlere zarar verdiğinin
ve acilen onarılması gerektiğinin veya anayapının güçlendirilmesinin zorunlu
olduğunun mahkemece tespit edilmiş olması halinde, bu onarım ve güçlendirmenin
projesine ve tekniğine uygun biçimde yapılması konusunda kat maliklerinin
rızası aranmaz. Kat maliki kendi bağımsız bölümünde anayapıya zarar verecek
nitelikte onarım, tesis ve değişiklik yapamaz. Tavan, taban veya duvar ile
birbirine bağlantılı bulunan bağımsız bölümlerin bağlantılı yerlerinde, bu
bölüm maliklerinin ortak rızası ile anayapıya zarar vermeyecek onarım, tesis ve
değişiklik yapılabilir.”
MADDE
9- 634 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer
alan “koruma” ibaresinden sonra gelmek üzere “, güçlendirme” ibaresi eklenmiş
ve ikinci fıkrasında yer alan “yüzde on” ibaresi “yüzde beş” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE
10- 634 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“4721
sayılı Türk Medenî Kanununun 893 üncü maddesinin son fıkrası hükmü burada da
uygulanır.”
MADDE
11- 634 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına “tesislerin yeniden
yapılması” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile yapı güvenliğiyle ilgili olarak
yapılması gerekli görülen teknik incelemeler” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
12- 634 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu
gibi bir kat maliki hakkında, bağımsız bölümün mülkiyetinin hükme en yakın
tarihteki değeri o kat malikine ödenerek bu mülkiyetin diğer kat maliklerine,
arsa payları oranında devredilmesi için davanın açılması, aksi kararlaştırılmış
olmadıkça, diğer kat maliklerinin sayı ve arsa payı çoğunluğuyla karar
vermesine bağlıdır. Bu karara rağmen kat maliklerinden bir kısmı bu davayı
açmak istemezse, davayı öteki kat malikleri açar ve hâkim hüküm vermeden önce
devir bedelinin ileride hak sahibine ödenmek üzere bankada üçer aylık vadeli
hesaba yatırılması ve makbuzunun ibrazı için davacılara resen belirleyeceği
uygun bir süre verir. Devir bedelinin süresi içinde yatırıldığına ilişkin belge
ibraz edildiğinde ve davanın kabulü halinde hâkim, davalının bağımsız bölümünün
mülkiyetinin davayı açmış olan kat maliklerine arsa payları oranında
devredilmesine ve devir bedelinin işlemiş faiziyle birlikte davalıya ödenmesine
karar verir.”
“Bu
maddedeki dava hakkı, devir konusunda kat maliklerince alınan dava açma
kararının öğrenilmesi tarihinden başlayarak altı ay ve her halde dava hakkının
doğumundan başlayarak beş yıl içinde kullanılmazsa veya dava sebebi ortadan
kalkmışsa düşer.”
MADDE
13- 634 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kat
irtifakı sahiplerinden biri kendine düşen borçları, noter aracılığıyla yapılan
ihtara rağmen, bu ihtar tarihinden başlayarak iki ay içinde yerine getirmezse
diğerlerinin yazılı istemi üzerine hâkim, onun arsa payının ve kat irtifakının
hükme en yakın tarihteki değeri karşılığında, öteki paydaşlara, arsa payları oranında
devrine karar verir.”
MADDE
14- 634 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarına
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Toplu
yapılarda ise kurullar, en geç iki yılda bir defadan az olmamak üzere yönetim
plânlarında gösterilen zamanlarda, böyle bir zaman gösterilmemişse, ikinci
takvim yılının ilk ayı içinde toplanır.”
“İlk
toplantı ile ikinci toplantı arasında bırakılacak zaman yedi günden az olamaz.”
MADDE
15- 634 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Yeter
sayının sağlanamaması nedeniyle ilk toplantının yapılamaması halinde, ikinci
toplantı, en geç onbeş gün sonra yapılır. Bu toplantıda karar yeter sayısı,
katılanların salt çoğunluğudur.”
MADDE
16- 634 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kat
maliklerinden biri, oyunu yetkili vekil eliyle kullanabilir. Bir kişi, oy
sayısının yüzde beşinden fazlasını kullanmak üzere vekil tayin edilemez. Ancak,
kırk ve daha az sayıdaki kat mülkiyetine tâbi taşınmazlarda bir kişi, en fazla
iki kişiye vekâlet edebilir.”
MADDE
17- 634 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Kat
malikleri kurulunca verilen kararlar aleyhine, kurul toplantısına katılan ancak
32 nci madde hükmü gereğince aykırı oy kullanan her kat maliki karar tarihinden
başlayarak bir ay içinde, toplantıya katılmayan her kat maliki kararı
öğrenmesinden başlayarak bir ay içinde ve her halde karar tarihinden başlayarak
altı ay içinde anagayrimenkulün bulunduğu yerdeki sulh mahkemesine iptal davası
açabilir; kat malikleri kurulu kararlarının yok veya mutlak butlanla hükümsüz
sayıldığı durumlarda süre koşulu aranmaz. Kat maliklerinden birinin yahut onun
katından kira akdine, oturma hakkına veya başka bir sebebe dayanarak devamlı
surette faydalanan kimsenin, borç ve yükümlerini yerine getirmemesi yüzünden
zarar gören kat maliki veya kat malikleri, anagayrimenkulün bulunduğu yerin
sulh mahkemesine başvurarak hâkimin müdahalesini isteyebilir.”
“Tespit
edilen süre içinde hâkimin kararını yerine getirmeyenlere, aynı mahkemece,
ikiyüz elli Türk Lirasından ikibin Türk Lirasına kadar idarî para cezası
verilir. 25 inci madde hükmü saklıdır.”
MADDE
18- 634 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Yöneticinin
ad ve soyadı ile iş ve ev adresinin anagayrimenkulün kapısı yanına veya girişte
görülecek bir yere çerçeve içinde asılması mecburidir. Bu yapılmazsa,
yöneticiden veya yönetim kurulu üyelerinin her birine, ilgilinin başvurması
üzerine aynı mahkemece, elli Türk Lirasından ikiyüzelli Türk Lirasına kadar
idarî para cezası verilir.”
MADDE
19- 634 sayılı Kanunun 38 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kat
malikleri kurulu, ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler kurulu
kararlarının iptaline ilişkin davalar, kat maliklerini temsilen yöneticiye,
toplu yapılarda ise ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler
kurulunca seçilen yöneticiye husumet yöneltilmesi suretiyle açılabilir.
Yönetici, açılan davayı bütün kat maliklerine ve ada veya toplu yapı
temsilciler kuruluna duyurur. Kurul kararının iptali halinde bu konudaki
yargılama giderleri ortak giderlerden karşılanır.”
MADDE
20- 634 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bildirmeyenlerin
yeniden yaptırmak istemedikleri kabul olunur ve onların arsa payları, değeri
karşılığında bölümlerini yeniden yaptırmak isteyenlere öncelikle devredilir.”
MADDE
21- 634 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İmar
Kanunu hükümlerine göre ortaklaştırma halinde, ortaklaştırılan gayrimenkuller
arasında kat mülkiyetine tâbi gayrimenkul varsa ve ortaklaştırma, 9/11/1985
tarihinden önce ise 6785 sayılı İmar Kanununun 46 ncı maddesi, bu tarihten
sonra ise 3194 sayılı İmar Kanununun 16 ncı maddesi gereğince ortaklığın
giderilmesi hususunda bütün malikler anlaştıkları takdirde, ortaklığın
giderilmesi bu anlaşma hükümlerine göre yapılır.
Böyle
bir anlaşmaya varılamazsa, her gayrimenkulün ortaklaştırmadan önceki geçer
değerleri, birinci fıkrada sözü geçen madde hükümlerine göre ortaklığı
gidermekle görevli sulh mahkemesince ayrı ayrı takdir edilerek, bunlara Türkiye
İstatistik Kurumunca yayımlanan üretici fiyat endeksi uygulanmak suretiyle her
bir gayrimenkulün hükme en yakın tarih itibarıyla ulaştığı değerleri tespit
edildikten sonra, bunlardan değeri en fazla olan gayrimenkulün malikine, öteki
gayrimenkulleri bu değerle satın almasını teklife karar verilir ve bu teklif
kabul edilip bedel ödenince ortaklık giderilmiş olur.”
MADDE
22- 634 sayılı Kanuna 65 inci maddeden sonra gelmek üzere “Toplu Yapılara
İlişkin Özel Hükümler” başlıklı “Dokuzuncu Bölüm” altında aşağıdaki maddeler
eklenmiş, mevcut 66 ve 67 nci maddeler, 75 ve 76 ncı maddeler olarak teselsül
ettirilmiştir.“
DOKUZUNCU
BÖLÜM: Toplu Yapılara İlişkin Özel Hükümler
Kapsam
MADDE
66- Toplu yapı, bir veya birden çok imar parseli üzerinde, belli bir onaylı
yerleşim plânına göre yapılmış veya yapılacak, alt yapı tesisleri, ortak
kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetler ile bunların yönetimi bakımından
birbirleriyle bağlantılı birden çok yapıyı ifade eder.
Toplu
yapı kapsamındaki imar parsellerinin bitişik veya komşu olmaları şarttır. Ancak
bu parseller arasında kalan ve imar plânına göre yol, meydan, yeşil alan, park,
otopark gibi kamuya ayrılan yerler için bu şart aranmaz. Toplu yapı
kapsamındaki her imar parseli, kat irtifakının veya kat mülkiyetinin tesisinde
ayrı ayrı dikkate alınır. Ancak, toplu yapı birden fazla imar parselini
içeriyorsa, münferit parseller üzerinde toplu yapı hükümlerine tâbi olacak
şekilde kat mülkiyeti ilişkisi kurulamaz.
Yapılar
tamamlandıkça, tamamlanan yapılara ilişkin kat irtifakları kat mülkiyetine
çevrilebilir.
Ortak
yerler
MADDE
67- Toplu yapı kapsamında olup, bütünüyle bu kapsamdaki bağımsız bölümlerin
ortak kullanma ve faydalanmasına tahsis edilmiş bulunan parsellerin malik
hanesine, tahsis edildikleri toplu yapı kapsamındaki diğer parsellerin ada,
parsel, blok ve bağımsız bölüm numaraları gösterilmek suretiyle tapu siciline
kaydedilir ve bu suretle tahsis edildikleri parsellerde bulunan bağımsız
bölümlerin ortak yeri olur.
Toplu
yapı kapsamında bulunan birden çok yapının ortak sosyal ve alt yapı tesisleri
bulundukları parsel veya yapıya bakılmaksızın, tahsis edildikleri bağımsız
bölümlerin ortak yeri sayılır.
Vaziyet
plân ve projeleri
MADDE
68- Toplu yapılarda; yapıların konumları, ortak nitelikteki yerler ve tesisler,
bunların kullanılış amaç ve şekilleri, toplu yapı kapsamındaki parsel veya
parsellerin tamamını kapsayacak şekilde, bir bütün olarak ilgili makamlarca
onaylanmış imar plânı hükümlerine uygun olarak hazırlanmış vaziyet plânında ve
projelerde belirtilir.
Kamuya
ayrılan yerlerin düzenlenmesi, işletilmesi ve bakımı, bu konuda yetkili kamu
kurumu ile mutabakat sağlanması hâlinde, kamunun kullanımını kısıtlamamak
şartıyla toplu yapı yönetimince üstlenilebilir.
Toplu
yapı uygulamasında, kat mülkiyetinin ve kat irtifakının tesisine, aranacak
belgelere, tapuda yapılacak işlemlere ilişkin hususlar, Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca hazırlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Yönetim
MADDE
69- Toplu yapı kapsamında bulunan parsel ve parsellerdeki birden çok bağımsız
bölümü kapsayan ana yapıda ortak yerleri bulunan blok yapıların her biri, kendi
sorunlarına ve yalnız o bloğa ait ortak yerlere ilişkin olarak, o blokta
bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan blok kat malikleri kurulunca
yönetilir. Bir parselde blok niteliğinde olmayan yapılar varsa veya bu
nitelikteki yapılarla blok yapılar aynı parselde yer alıyorsa, kendi
sorunlarına ve o parsele ait ortak yerlere ilişkin olarak, o parselde bulunan
bağımsız bölüm maliklerinden oluşan kat malikleri kurulunca yönetilir. Yönetim
plânında blokların ve blok niteliğinde olmayan yapıların idare tarzı ayrıca
belirtilir.
Bir
adada birden çok parsel yer alıyorsa, adayı oluşturan parsellere ait ortak
yerler, o adada bulunan bağımsız bölüm maliklerinden oluşan ada kat malikleri
kurulunca yönetilir ve yönetim tarzı, kanunların emredici hükümleri saklı
kalmak şartıyla, bu kurul tarafından kararlaştırılır. Bu yetki, yönetim
plânında ada temsilciler kuruluna verilebilir. Yönetim plânında başka türlü
düzenlenmemişse, ada temsilciler kurulu, blok yapılarda her blokta bulunan
bağımsız bölüm maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde
olmayan yapıların bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur.
Ada temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının
özelliği dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir. Ada temsilciler
kurulunda bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri
bağımsız bölüm sayısı kadar oy hakkına sahiptirler.
Toplu
yapı kapsamındaki ortak yapı, yer ve tesisler, bu kapsamda yer alan bağımsız
bölüm maliklerinden oluşan toplu yapı kat malikleri kurulunca yönetilir ve
yönetim tarzı, kanunların emredici hükümleri saklı kalmak şartıyla, bu kurul
tarafından kararlaştırılır. Bu yetki, yönetim plânında toplu yapı temsilciler
kuruluna verilebilir. Yönetim plânında başka türlü düzenlenmemişse, toplu yapı
temsilciler kurulu, blok yapılarda her blokta bulunan bağımsız bölüm
maliklerince seçilen blok yöneticileri ve blok niteliğinde olmayan yapıların
bağımsız bölüm maliklerince seçilen temsilcilerden oluşur. Toplu yapı
temsilciler kurulu üyelerinin sayısı ve nasıl seçileceği toplu yapının özelliği
dikkate alınarak yönetim plânında belirtilir. Toplu yapı temsilciler kurulunda
bu yöneticiler ve temsilciler yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm
sayısı kadar oy hakkına sahiptirler.
Yönetim
plânı ve değiştirilmesi
MADDE
70- Toplu yapı kapsamındaki yapı ve yerler için tamamını kapsayan bir tek
yönetim plânı düzenlenir. Yönetim plânı, toplu yapı kapsamındaki bütün kat
maliklerini bağlar. Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı
temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının
beşte dördünün oyu şarttır.
Geçici
yönetimle ilgili yönetim plânı hükümleri, toplu yapı alanındaki bağımsız bölüm
maliklerinin beşte dördünün oylarıyla değiştirilebilir.
Yönetici
ve denetçi atama
MADDE
71- Yönetim plânında başka türlü düzenlenmedikçe, blok kat malikleri kurulu
blok için, blok niteliğinde olmayan yapıların yer aldığı parseldeki kat
malikleri kendilerine özgülenen ortak yer ve tesisler için, toplu yapı temsilciler
kurulu ise toplu yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için
yönetici ve denetçi atar.
Blok
yöneticisi ve denetçisi, bloktaki kat maliklerinin; blok niteliğinde olmayan
yapıların ortak yer ve tesisleri için yönetici ve denetçi, bu yapılardaki kat
maliklerinin sayı ve arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından seçilir. Toplu
yapı kapsamındaki bütün ortak yapı, yer ve tesisler için yönetici ve denetçi
ise, toplu yapı temsilciler kuruluna katılan yönetici ve temsilcilerin,
yönettikleri ve temsil ettikleri bağımsız bölüm sayısının salt çoğunluğunun oyu
ile atanır.
Ortak
giderlere katılma
MADDE
72- Toplu yapı kapsamındaki belli bir yapıya veya yapıların sadece birkaçındaki
kat maliklerinin ortak kullanım ve yararlanmasına tahsis edilmiş ortak yer ve
tesislere ilişkin ortak giderler, o yapılardaki kat malikleri tarafından, bütün
bağımsız bölümlerin ortak kullanım ve yararlanmasına tahsis edilmiş tesis ve
yerlere ilişkin ortak giderler ise bütün kat malikleri tarafından karşılanır.
Blok
kat malikleri, toplu yapı temsilcileri ve geçici yönetim kurulu kararları, 2004
sayılı İcra ve İflas Kanununun 68 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
belgelerden sayılır.
Kat
malikleri, toplu yapı kapsamındaki ortak yapı, yer ve tesisler üzerindeki kullanma
hakkından vazgeçmek veya bunların başka bir parselde veya kamuya ait alanlarda
bulunduğunu veya bağımsız bölümlerinin veya kendilerinin durumu dolayısıyla
bunlardan faydalanmaya lüzum ve ihtiyaç bulunmadığını ileri sürmek suretiyle
toplu yapı ortak gider payını ve toplanacak avansı ödemekten kaçınamazlar.
Geçici
yönetim
MADDE
73- Yönetim plânında toplu yapı temsilciler kurulu oluşuncaya kadar, bu kurulun
görevlerini üstlenmek, yetkilerini kullanmak ve kurulun oluşması için gerekli
girişim ve çağrılarda bulunmak üzere, bir geçici yönetim kurulması
öngörülebilir. Bu takdirde yönetim plânında geçici yönetimin nasıl oluşacağına
ve ne zamana kadar devam edeceğine ilişkin hükümlere yer verilir. Geçici
yönetim en geç toplu yapının bitimini izleyen bir yıl sonrasına kadar devam
edebilir. Bu süre, her halde toplu yapı kapsamındaki ilk yapı ruhsatının
alınmasından itibaren on yıl geçmekle sona erer.
Uygulanacak
diğer hükümler
MADDE
74- Bu bölümde öngörülen özel hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunda yer
alan bütün hükümler, toplu yapılar hakkında da aynen veya kıyas yoluyla tatbik
edilir.”
MADDE
23- 634 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 1- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kat irtifakı kurulmuş ve
üzerindeki yapılar tamamlanıp yapı kullanma belgesi alınmış bulunan
anagayrimenkullerde, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç iki yıl
içinde kat mülkiyetine geçilmesi zorunludur. Bu anagayrimenkullerde yapı
kullanma izninin alındığı tarihten itibaren tahakkuk eden vergi, resim ve
harçlar kat mülkiyetine geçiş işlemleri sırasında cezasız olarak tahsil edilir.
Belirtilen süre içinde kat irtifak hakkı sahiplerinden birinin veya varsa
yöneticinin, kat mülkiyetinin kurulması için gerekli olan belgelerden eksik
olanların tamamlanması için diğer kat irtifak hakkı sahiplerinden her birine
yazılı bildirimde bulunmasına rağmen, gereğini yerine getirmeyen kat irtifak
hakkı sahiplerinden her birine, anagayrimenkul belediye sınırları içinde ise
belediye, belediye sınırları dışında ise mülkî amir tarafından bin Türk Lirası
idarî para cezası verilir.”
MADDE
24- 634 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin son fıkrası ile ek 3 üncü maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 1- Bu Kanun gereğince hazırlanması gereken yönetmelik, Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren altı ay içinde hazırlanır.
GEÇİCİ
MADDE 2- 13/4/1983 tarihli ve 2814 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
önce kat irtifakı kurulmuş binalarda yönetim plânı olmasa dahi 12 nci madde
hükümlerine göre kat mülkiyeti kurulur.
GEÇİCİ
MADDE 3- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulan toplu yapılara ait
yönetim plânları, yürürlük tarihinden itibaren en geç altı ay içinde bu Kanun
hükümlerine uyarlanır. Yönetim plânında bu yönde değişiklik yapılması için
mevcut kat malikleri kurulunun salt çoğunluğu yeterlidir. Mevcut toplu yapı
yönetimleri, yönetim plânı değişip buna göre yönetici seçilene kadar geçici
yönetim olarak görevini sürdürür. Toplu yapı yöneticisi seçimi, en geç yönetim
plânının değişimini takip eden üç ay içinde yapılır.
MADDE
25- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
26- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder